Rabu, 1 Februari 2017

BELETIAQ #1

Harini rasa lain macam sikit.
Paginya "gloomy" dan sejuk. Mungkin kesan semalaman yang hujan. Si Yaser kata harini hari yang paling layak bertemankan The Cure. Cuaca sudah bersetuju dengan alunan mainan bunyi The Cure dan lirik patah hati - enjoi tulisan laki-laki bernama Robert Smith.
Aku cuba gertak jiwa sendiri dengan hentakan angkatan Zach De La Rocha dan kawan-kawannya. Tapi Bulls On Parade tak menjadi. Energinya kuyu, tak menggila seperti selalu. Sudahnya Just Like Heaven senang-senang menapau RATM.
Jalanraya pula lengang. Naik tren pun kurang penumpang, macam takdak orang pergi kerja. Bagus betul; ketenangan, keselesaan semacam inilah yang kita semua perlukan. Bila rasa tenang, kerja akan jadi lebih produktif. Hang tak rasa begitu?
Tengahari tadi Pakya ajak aku makan kat NZ Curry House belakang Pavillion. Lepas makan, dia bawak aku pusing Pavillion, masuk kedai adidas, kedai jepun Muji, kedai fesyen KPOP - jamu mata tengok apparels, kasut, hoodie. Tapayah tanya ada sales ke tidak, bukannya ada duit nak beli pun,kan?
Walaupun harini nampak macam hari yang bagus, ada jugak mesej kurang sedap aku terima. Dari pagi tadi aku terima mesej yang sama dari grup Whatsapp yang berbeza. Katanya harga minyak akan naik efektif Februari dan depa ada senaraikan harga terbaru. Di hujung mesej ada emotikon air mata.
Aku pun taktau betul ke tidak berita tu. Takada masa aku nak buat analisis, cari punca kenaikkan harga minyak pasaran dunia, berapa dollar setong minyak, Rusia nak hijack Malaysia ke, atau Najib cari jalan nak beli handbag baru kat rosmah, atau ini kerja Freemason nak jahanamkan umat atau sebab minyak dah makin sikit kat dunia.
Berita ni boleh jadi betul, boleh jadi tak betul. Tapi bangsa kita yakni bangsa viral beriya benar sebarkan semua jenis berita. Char koeytiaw Iman kat aloqstaq tu pun diviralkan sampai semua orang buat trip one day makan koeytiaw, cerita bini terajang laki sampai satu Malaysia tertanya tanya pasal apa bini terajang laki dia pakai seluar dalam saja, inikan pula cerita harga minyak naik yang kerap naik.
Macam aku tulis tadi, takada keja aku nak mencari punca kenaikkan harga minyak. Bukannya ada orang kisah pun.
Cuma aku reply mesej tu baik-baik.
Dengan tenang aku balas mesej tu,
"naik pi la banyak mana pun. Yang penting kita jangan lupa bayar zakat".
Pehh.
Lepas hantar mesej macam tu aku rasa tenang sangat. Rasa macam tahap keimanan naik ke level yang lebih tinggi. Kerja kerja tertangguh, emel melambak lambak tu rileks ja aku settlekan.
Betullah orang cakap. Kalau kita ambil benda dengan positif, kita akan jadi lebih tenang, duit dalam poket makin bertambah, rezeki mai datang dari macam macam celah dan yang paling syok, hidup bertambah barokah.
Aku doakan setiap share dari posting ni akan bersama-sama berubah menjadi positif dan bertambah cemerlang hendaknya.
Rasa macam nak masuk ke kelas Azizan Osman pulak lepas ni

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jangan mesej gua nak pinjam duit pulak