"Terinspirasi"
aku anggap sebagai sebuah anugerah, hadir tanpa diduga, langsung menghinggapi
hati dan perlahan lahan mencorak sikap dan perbuatan kita.
Terinspirasi
ialah pemberian dari Tuhan semesta alam. Itu perkara yang tak mungkin dapat
disangkal.
Anugerah Noble
(literasi) baru baru ini memartabatkan penyanyi folk-rock legenda, Bob Dylan
sebagai pemenang kerana kerja-kerja seninya yang bertahun.
Walaupun
penganugerahan terhadap Dylan dikritik, cuba kita congak berapa juta umat telah
terinspirasi akan hasil seni Dylan? Lagu-lagu dan tulisannya mengenai anti -
perang, mesej-mesej keamanan, keadilan sosial sudah menginspirasi berjuta umat
dari detik pertama dia di pentas dan sehingga hari ini, kita semua masih
bersiul lagu-lagunya.
Maafkan aku.
Tidak pulak aku ingat tajuk dokumentari yang mahu ceritakan disini. Namun, aku
sentiasa mengingati watak utama dokumentari tersebut.
Watak utamanya
adalah seorang lelaki muda, imigran dari Mexico di Amerika. Datang dari
keluarga yang susah, melarikan diri ke Amerika dengan cita-cita mengubah nasib
diri, isteri dan keluarga. Lelaki imigran ini bekerja sebagai buruh binaan
(kalau tak silap). Hidupnya biasa- sama seperti kelas pekerja lain.
Setiap hari
selepas pulang dari tempat kerja, isterinya sudah menyediakan puluhan pek
kertas mengandungi makanan dan minuman. Si lelaki imigran tadi akan meletakkan
pek-pek makanan tadi ke dalam trak kecilnya dan kemudian menuju ke lorong-lorong
di pekan untuk mengagihkan makanan kepada gelandangan-gelandangan.
Kerja berkongsi
makanan itu diteruskam setiap hari. Tanpa rungutan, tanpa rasa jemu dan yang
paling mengagumkan, si lelaki imigran tersebut hanya seorang buruh.
Berapa banyak
gaji kecilnya digunakan untuk tujuan menyediakan makanan kepada gelandangan
setiap malam?
Kebiasannya,
bapaklah orang yang paling seronok masa aidilfitri. Jadual beraya kami cukup
padat setiap tahun, tiada ruang luas buat aku dan adik-beradik lain menonton rancangan
raya di tv. Paling kurang, selama tiga hari berturut-turut bapak akan mengusung
kami beraya ke rumah pakcik-makcik, saudara mara kenalan lain dari pagi sampai
ke malam.
Aku masih ingat
malam raya kedua, ketika bapak sedang memandu ke rumah Tok Tam, tiba tiba dia
berhenti. Kemudian dia keluar dari kereta dan menuju ke seorang lelaki yang
yang sedang menunggang basikal. Di bahagian belakang lelaki tadi, ada seorang
perempuan dan anak kecil.
Aku nampak
bapak menghulurkan sejumlah wang kepada lelaki tadi, dan mereka bersalam
salaman.
Sampailah ke
hari ini, aku masih ingat kejadian tu, kerana bangganya aku kepada bapak
membantu keluarga itu walapun aku tahu nilai ringgit diberi bapak tidaklah
banyak.
Jadi kalau ada
orang tanya aku, kenapa aku sanggup habiskan jam jam di hari minggu berkongsi
makanan dengan gelandangan, jawapannya mudah - kerana terinspirasi dengan
lelaki imigran dan bapak.
Aku pernah
mengikuti beberapa NGO menyediakan makan malam kepada gelandangan di sekitar
KL. Tapi tak lama. Kerana aku tak suka dengan halatuju sestengah NGO yang
bergerak atas dasar kelangsungan politikal. Ada satu NGO tu terang-terang
muncul dari cawangan parti politik dan kerja depa mengambil gambar sebanyak
yang boleh ketika mengagihkan makanan kepada gelandangan.
Bersama Zamri,
Yaser, Najiv, Sharul, Anuar, Faizul, Ijon, Sly, kami mulakan langkah pertama
kerja sosial kami pada tahun 2013. Nama buburborjuis itu sendiri sangat
misteri, sampai sekarang kami pun tak tahu siapa yang berikan nama tu.
Buburborjuis
tidak menetapkan spesifik harapan, misi, cita-cita nak mengubah dunia yang
besar. Cukup sekadar konsistensi dalam menjalankan aktiviti berkongsi makanan
dengan gelandangan.
Di awal-awal
tahun, bububorjuis menumpukan fokusnya di sekitar Puduraya. Kami bermula dengan
berkongsi duit untuk membeli nasi lemak dan minuman panas. Namun selepas
beberapa sesi, kami menukar menu kepada bubur gandum, bubur kacang hitam, roti
dan minuman panas. Ini kerana Pak Amran seorang kenalan gelandangan memberi
pendapatnya kepada kami. Katanya, gelandangan tidak memerlukan makanan berat
pada waktu malam, cukup dengan makanan ringan seperti bubur dan roti.
Kami kemudian
berkenalan dengan Religion Of Love kendalian Hussin dan langsung kami putuskan
untuk menyediakan makanan kepada anak-anak chowkit selepas kelas tuisyen mereka
kendalian ROL.
Sehinggalah
hujung tahun 2015, kami mula memikirkan pelan lain. Disebabkan sudah ramai
individu-NGO yang memberi makanan pada waktu malam, keadaan menjadi tak
terkawal; banyak pembaziran makanan, kawasan tempat tidur gelandangan menjadi
sangat kotor.
Aku terus mesej
Aini, untuk bertanya pendapatnya tentang idea menyediakan sarapan kepada
kawan-kawan gelandangan.
Aini merupakan
seorang kawan yang mengatur jadual penyediaan makanan di kelas tuisyen ROL
dulu. Orangnya cergas, bersemangat dan sentiasa sibuk.
Kebetulan masa
aku mesej dia, Aini sedang menjadi sukarelawan di Germany untuk kerja-kerja
sosial. Aini pantas mesej aku dan berkata "why not? Good idea
anyway!"
Disember 2015,
aku berjumpa Aini untuk berbincang pasal projek koloborasi kami dan awal Jan
2016 sehingga kini, buburborjuis X happybank mengadakan sesi bersarapan untuk
200 gelandangan di 5 kawasan sekitar Kuala Lumpur.
Aku pernah
menulis dulu pasal kerja berkongsi makanana ni. Kerja begini bukannya susah
pun. Kamu ada wang, ada sedikit pelan, panggil dua, tiga orang kawan - nah,
kamu dah boleh beri makan kepada mana-mana gelandangan.
Tapi kerja
begini menuntut konsistensi. Awal-awal aktiviti, semangatnya kamu sampaikan tak
boleh ditukar gantikan dengan jutaan ringgit malaysia-dengan misi nak ubah
dunia kononnya, dengan kamera nak muatnaik gambar di facebook untuk tatapan
abah dan mak di kampung dan azam yang menebal meneruskan kerja mulia berkongsi
makanan.
Tapi
persoalannya, sampai bila kamu boleh marakkan semangat macam tu?
Kerja senang cepat menjemput kebosanan. Lama kelamaan, bila like gambar di facebook dah berkurang, komen-komen pujian makin merudum, dana pulak dah macam tak ada siapa nak carikan, mulalah kamu rasa malas. Selfie stick yg kehulu kehilir kamu bawa masa beri makanan pun dah kamu campak entah ke mana.
Ada orang cakap
"sampai bila nak beri makan pada gelandangan? Bukankah ia memanjakan
mereka? Bukankah juga itu bukan cara efektif memberdaya mereka? Bukankah kita
mesti mencari jalan memberikan apa yang mereka perlukan?
Dalam video
yang disiar AJ+, di Amerika ada sekumpulan sukarelawan mencari dana yang besar
dan kemudiannya menyediakan rumah pada gelandangan-gelandangan Amerika. Di
akhir video berdurasi kurang empat minit itu, seorang gelandangan kelihatan
sangat gembira dan mengatakan pemberian rumah inilah melengkapkan apa yang dia
perlukan.
Aku bersetuju
jika kamu mengatakan dengan memberi makanan sahaja tidak akan beri penyelesaian
kepada isu gelandangan.
Krisis
gelandangan sebahagiannya berpunca dari jurang kaya-miskin yang makin menebal
hasil tataan sistem ekonomi yang pincang, tapi ia juga berpunca dari masalah
dalaman ; ada juga individu/keluarga bergelandangan kerana dibuang keluarga.
Bagi aku, isu
gelandangan adalah isu yang akan sentiasa wujud. Terserah bagaimana peranan
masyarakat membereskan isu sehingga krisis begini merudum seminimum mungkin.
Dalam buku Down
and Out in London & Paris, bab ke-36, George Orwell merakamkan
pendapat peribadinya, "seorang manusia yang kesusahan tidak akan
ditanggung oleh jiran-jirannya.."
Kita tidak
hidup dalam suasana di mana jika ada sesiapa di persekitaran mengalami
kesusahan, kira mengambil tanggungjawab untuk memperbaiki kesusahan yang
dialami supaya individu/komuniti itu kembali menjalani kehidupan semula.
Mahu atau
tidak, perlu diakui, kita hidup paling kurang untuk merasa belas dan bersyukur
atas sebab tidak menerima musibah yang dihadapi orang lain. Justeru, keperluan
untuk merubah musibah ditinggalkan.
Kata George
Orwell,
"Masalah sebenar yang perlu diselesaikan adalah tentang bagaimana untuk mengubah seorang gelandangan yang melalui hidup yang membosankan dan separuh mati kepada manusia yang menghargai diri sendiri."
"Masalah sebenar yang perlu diselesaikan adalah tentang bagaimana untuk mengubah seorang gelandangan yang melalui hidup yang membosankan dan separuh mati kepada manusia yang menghargai diri sendiri."
Aku bersetuju
dengan keselesaan dalam erti menyediakan makanan, baju kepada gelandangan tidak
akan mengubah nasibnya.
Kebanyakkan
gelandangan merasakan mereka bukan lagi sebahagian dari masyarakat, lagi-lagi
apabila jenis keselesaan yang masyarakat berikan itu membuka jurang kasta
"antara pemberi dan penerima".
Aku
berkeyakinan kerja membereskan hal gelandangan memerlukan tempoh yang infinit,
tidak ada titik akhir dan sentiasa progresif. Kuncinya bagaimana kelas
masyarakat berpartisipasi untuk menguruskan dari urusan pertama sehingga urusan
terakhir yang mana kita sudah melihat gelandangan dapat berdikari dan kembali
kepada masyarakat.
Bagi aku, apa
yang dapat merubah nasib gelandangan ialah dengan mendapat kerja dan gaji yang
diterima adalah sama seperti mana yang diberi kepada pekerja lain. Ertinya,
paling kurang, gelandangan yang diterima bekerja mesti digajikan dengan standar
gaji minima, supaya dia boleh memenuhi keperluan kehidupannya.
Bukan setakat
diberikan kerja dan gaji malah perlahan-lahan mereka mesti dimonitor dari
sehari ke bulan sampai ke tahun sehinggalah gelandangan itu sudah membebaskan
diri dari kemelut hidupnya dan kini dapat berjalan seiringan dengan kumpulan
masyarakat yang lain.
Dan ini tidak
semudah menulis atau membahas idea, ia menuntut dedikasi dan keperluan
partisipasi kelas masyarakat dan jaringan yang sangat besar dalam memberdayakan
teman-teman di jalanan.
Buburborjuis
bukanlah siapa-siapa. Mereka hanyalah kumpulan kolektif kecil yang cuba cuba
mengambil bahagian. Apalah sangat dengan usianya yang baru mencecah empat tahun,
yang lebih utama soalannya; dimana kumpulan ini berada pada sepuluh tahun
mendatang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Jangan mesej gua nak pinjam duit pulak