Ahad, 4 Jun 2017

RAMADHAN: ANTARA KEBERKATAN DAN MALAPETAKA

Beberapa hari sebelum Ramadhan tiba dengan sinar lestarinya, satu imejan seorang sosok politikus agamawan berserta pesan-pesan Ramadhannya tersebar meluas di alam aplikasi Whatsapp. Entahkan benar, entahkan tidak pesanan qudus itu datang dari mulut tuan badan sendiri. Tetapi mesejnya lebih penting untuk diteliti.

Pesan politikus agamawan terkenal itu berbunyi begini,
“Kalau nak beli di Bazar, jangan tengok apa yang dia jual, tetapi tengok siapa yang menjual. Jangan beli dari tangan-tangan yang tak takut pada Allah. Jangan beli dari tangan yang tak tutup aurat. Jangan beli dari tangan-tangan yang tak solat. 12 jam kita berlapar, akhirnya kita berbuka dari makanan orang yang tidak taat pada Allah”.

Seperti layanan sistem dunia yang tidak adil; Negara yang mencurangi rakyatnya, tingkatan hieraki penguasa yang menjahanamkan sistem sosial, undang-undang yang menyebelahi kelas atasan, insititusi agama yang mengapungkan pesan-pesan tuhan berbau literal semata tanpa membumikannya– pesan agamawan itu juga sepertinya jelas berbunyi tempang dan tidak adil.

Ada kemungkinan imejan berserta pesan yang tersebar meluas itu mengeksploitasi sosok politkus agamawan itu dengan menggunakan mukanya, namun, tanpa imejnya sekalipun, pesanan agama itu sendiri memiliki kuasa mempengaruhi masyarakat.

Mengapa sikap paranoid semakin menjadi-jadi ketika Ramadhan tiba, sedangkan jika benar proses konsumsi antara si puasa dan si peniaga yang tidak menutup auratnya dan tidak solat dianggap sebagai “tangan-tangan” yang tidak takut kepada tuhan menjadi isu yang perlu diamalkan?

Soalanya, apa pula hukumnya membeli barang-barangan di luar bulan puasa dari manusia-manusia yang tidak menutup aurat? Bagaimana seorang pembeli dapat mengesahkan para peniaga itu cukup solatnya sebelum berlakunya transaksi pembelian? Andai pesannya bermaksud untuk mengelak dari bersekutu dengan peniaga yang tidak takut kepada Allah, hanya kerana dia tidak bertudung, memakai seluar pendek atau tudungnya tidak cukup mahal seperti tudung dagangan Neelofa atau Professor Dr. Muhay, bagaimana pula konsumsi sebahagian besar masyarakat terhadap barang-barangan yang diproduksi dari syarikat-syarikat yang mengeksploitasi tenaga buruh? Apa hukumnya membeli daging ayam yang mengalami penderaan dari awal proses menetas telur sehingga proses tumbesarannya yang bersandar pada kemikal,  lambakan sayur-sayuran di pasar yang berselut pestisid, para pekerja di ladang kopi yang terpanggang sinar terik mentari namun keuntungan besar hasil penjualan biji kopi yang berpihak kepada tuan majikan, para pekerja miskin di fabrik-fabrik pakaian dan sebagainya?

Kerana tidakkah jelas produk-produk itu dilihat “tidak takut kepada Allah” kerana tindakan pemilik produksi menindas pekerja dan hasil-hasil produksi yang dieksploitasi?

Jadi, bagaimana?
Mengapa pesan itu setiap kalinya Ramadhan berlangsung, setiap kali itulah ia bergema - dituju tepat kepada para peniaga kecil Bazar Ramadhan? Tidakkah masyarakat tahu, didalam kondisi sosial-ekonomi sekarang di mana atmosferanya kelam berasap kelabu, setiap unit masyarakat bersusah payah mencuba berdiri kukuh saat dirinya dipukul aturan hidup, dan salah satu cara untuk terus hidup mereka berbondong-bondong keluar berniaga?

Mengapa tidak ada pesan-pesan menentang keangkuhan industri-industri kapitalis? Mengapa pesan-pesan agama hanya berlingkar kepada soal aurat, solat-atau tidak peniaga kecil dan lebih teruk mereka-mereka ini (peniaga- peniaga kecil yang berpotensi besar tertiarap apabla dihembus ombak ekonomi yang berpihak kepada kaum pemodal yang lebih besar) dianggap sebagai tidak taat kepada tuhan!

Masyarakat perlu menjad lebih kritis dalam soal ini. Kita tidak menolak para peniaga di bazar Ramadhan selagi mana mereka berlaku jujur kepada hasil-hasil jualan mereka. Yang mesti ditolak ialah idea konsumerisme, budaya pasar yang menyerang lebih kuat selama Ramadhan muncul.

Situasi ini semestinya tidak terlepas dari perkembangan kapitalisme lanjut sebagai bentuk paling asasi di dalam sistem ekonomi kapitalis yang menempatkan proses membeli sebagai martabat paling teratas dalam aturan hidup kelas masyarakat.

Menjelang Ramadhan, masyarakat beragama Islam dilihat sebagai konsumer yang paling ideal untuk merancakkan keuntungan bisnis. Bisnis-perniagaan yang sedang kita bicarakan ini tidak tertumpu semata kepada penjualan ‘ayam percik’, ‘popiah’ di bazar Ramadhan malah kita sedang bicarakan produk-produk yang lantas dibalut relijius seperti hiburan ; drama-drama petang sebelum berbuka puasa yang bersangkutan dengan terma-terma agama, muzik-muzik yang sebelum ini berirama leleh cinta-patah hati pantas menukar iramanya kepada yang lebih dekat kepada tuhan bermatlamatkan bisnis. Tentu saja barangan seperti pakaian juga terkesan dengan lambakan ‘pakaian-pakaian suci’ ‘pakaian sunnah’ dijual di merata-rata.

Ramadhan, walau sakit untuk diakui ia adalah bulan bisnis. Bulan yang didera idea pasaran, demi sebuah keuntungan bisnis, sebuah komoditi yang rugi besar jika tidak dimanfaatkan.  Keberkatannya bukan lagi dirasai tentang pengalaman berpuasa dan kesan-kesannya kepada kondisi sosial-ekonomi dan politik, tetapi ia adalah satu festival. Dari awal jam bersahur sehingga laungan azan bergema di waktu senja, pergerakan proses konsumsi berjalan tanpa lelah demi satu permintaan kitaran sistem ekonomi.
Pelbagai bisnis dijalankan, dari produk yang dibeli untuk pemakaian diatas kepala, kain-kain yang membalut tubuh, lambakan makanan di bazar, makanan “sunnah” yang diimpot, tayangan-tayangan drama, ceramah-ceramah di media elektronik - kesemua ini satu keniscayaan bahawa puasa masyarakat itu seolah tidak cukup sempurna, sekiranya mereka tidak menjalankan ritual konsumsi.

Ini merupakan sebuah kenyataan. Masyarakat sudah digelapkkan matanya; membeli barangan yang tidak lagi sebagai keperluan tetapi diarahkan kepada satu penciptaan yang atifisial. Terima kasih kepada perkembangan kapitalisme global yang sudah lama melarut dalam lapangan bulan yang sepatutnya menjadi bulan resistensi kepada ketidakadilan yang berlaku.

Siapa pun tidak sedar bahawa kemajuan kapitalisme ini membuahkan kebrutalan selama ia membiak dalam struktur hidup masyarakat. Ia menempatkan kemanusiaan di bawah barang milik. Seperti yang dinyatakan Errich Fromm “ Benda tidak memiliki dirinya, dan manusia yang telah menjadi benda (merujuk kepada komoditi pada pasar tenaga pekerja) akan kehilangan dirinya ( ditulis didalam makalahnya he Sane Society).

Dan Fromm, walaupun seorang yang tidak pernah berbuasa disepanjang hidupnya barangkali lebih terkedepan dari masyarakat yang menganggap bulan Ramadhan sebagai bulan suci tetapi mereka rela melihat kesucian bulan ini dikontrol idea konsumerisme seehinggakan mereka ditinggal jauh pesan-pesan sosial, kepedulian, tanggungjawab sebagai seorang manusia kepada masyarakatnya.
Idea konsumerisme menyibukkan masyarakat dengan mengisi ‘kekosongan’ diri mereka. Mimpi-mimpi kebahagiaan, keberkatan dalam konteks bulan puasa ialah dengan menagalirkan laju not-not ringgit untuk ditukar kepada barangan-barangan berimejkan ‘sunnah’ dan ‘bertanda agama’.

Tentu sahaja, kita tidak melawan untuk tidak menikmati tahap hidup yang lebih tinggi atau memilik benda-benda material. Cuma idea konsumerisme (lagi-lagi di bulan puasa) dianggap sebagai satu penyimpangan disebabkan ketidaketikaan kapitalisme yang menciptakan ruang “alienasi” di kalangan masyarakat yang menghancurkan pemahaman individu akan identiti, marbabat dan peribadinya ( dirujuk daripada anarkis.org B.1.3 dalam bab Hieraki Nilai Macam Apa Yang Dibuat Kapitalisme)

Puasa ialah suatu aksi langsung – satu protes kepada kemewahan yag mengakibatkan sebahagian menikmati kekayaan dan sebahagian lain menikmati kemiskinan diatas platform sistem kehidupan yang berat sebelah, anti-solidariti dan anti-kemanusiaan. Puasa ialah proses kebersamaan, berpihak kepada kebenaran, meletakkan manusia di dalam satu baris yang sama.


Dan puasa bukan sekadar ritual bersahur dan kemudian berbuka, ianya relevan dengan kehidupan masyarakat global yang semakin kompleks dan ngeri, supaya dipedulikan dan diperjuangkan untuk melenyapkan ; peperangan, imperialisme, rasisme, kapitalisme, ketidakadilan ekonomi dan seribu satu macam keserabutan yang sedang melanda dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jangan mesej gua nak pinjam duit pulak