Beberapa
hari sebelum Ramadhan tiba dengan sinar lestarinya, satu imejan seorang sosok
politikus agamawan berserta pesan-pesan Ramadhannya tersebar meluas di alam
aplikasi Whatsapp. Entahkan benar, entahkan tidak pesanan qudus itu datang dari
mulut tuan badan sendiri. Tetapi mesejnya lebih penting untuk diteliti.
Pesan
politikus agamawan terkenal itu berbunyi begini,
“Kalau nak
beli di Bazar, jangan tengok apa yang dia jual, tetapi tengok siapa yang
menjual. Jangan beli dari tangan-tangan yang tak takut pada Allah. Jangan beli
dari tangan yang tak tutup aurat. Jangan beli dari tangan-tangan yang tak
solat. 12 jam kita berlapar, akhirnya kita berbuka dari makanan orang yang
tidak taat pada Allah”.
Seperti
layanan sistem dunia yang tidak adil; Negara yang mencurangi rakyatnya,
tingkatan hieraki penguasa yang menjahanamkan sistem sosial, undang-undang yang
menyebelahi kelas atasan, insititusi agama yang mengapungkan pesan-pesan tuhan
berbau literal semata tanpa membumikannya– pesan agamawan itu juga sepertinya
jelas berbunyi tempang dan tidak adil.
Ada
kemungkinan imejan berserta pesan yang tersebar meluas itu mengeksploitasi
sosok politkus agamawan itu dengan menggunakan mukanya, namun, tanpa imejnya
sekalipun, pesanan agama itu sendiri memiliki kuasa mempengaruhi masyarakat.
Mengapa
sikap paranoid semakin menjadi-jadi ketika Ramadhan tiba, sedangkan jika benar
proses konsumsi antara si puasa dan si peniaga yang tidak menutup auratnya dan
tidak solat dianggap sebagai “tangan-tangan” yang tidak takut kepada tuhan
menjadi isu yang perlu diamalkan?
Soalanya,
apa pula hukumnya membeli barang-barangan di luar bulan puasa dari
manusia-manusia yang tidak menutup aurat? Bagaimana seorang pembeli dapat mengesahkan
para peniaga itu cukup solatnya sebelum berlakunya transaksi pembelian? Andai
pesannya bermaksud untuk mengelak dari bersekutu dengan peniaga yang tidak
takut kepada Allah, hanya kerana dia tidak bertudung, memakai seluar pendek
atau tudungnya tidak cukup mahal seperti tudung dagangan Neelofa atau Professor
Dr. Muhay, bagaimana pula konsumsi sebahagian besar masyarakat terhadap
barang-barangan yang diproduksi dari syarikat-syarikat yang mengeksploitasi
tenaga buruh? Apa hukumnya membeli daging ayam yang mengalami penderaan dari
awal proses menetas telur sehingga proses tumbesarannya yang bersandar pada
kemikal, lambakan sayur-sayuran di pasar yang berselut pestisid, para
pekerja di ladang kopi yang terpanggang sinar terik mentari namun keuntungan besar
hasil penjualan biji kopi yang berpihak kepada tuan majikan, para pekerja
miskin di fabrik-fabrik pakaian dan sebagainya?
Kerana
tidakkah jelas produk-produk itu dilihat “tidak takut kepada Allah” kerana
tindakan pemilik produksi menindas pekerja dan hasil-hasil produksi yang
dieksploitasi?
Jadi,
bagaimana?
Mengapa
pesan itu setiap kalinya Ramadhan berlangsung, setiap kali itulah ia bergema -
dituju tepat kepada para peniaga kecil Bazar Ramadhan? Tidakkah masyarakat
tahu, didalam kondisi sosial-ekonomi sekarang di mana atmosferanya kelam
berasap kelabu, setiap unit masyarakat bersusah payah mencuba berdiri kukuh
saat dirinya dipukul aturan hidup, dan salah satu cara untuk terus hidup mereka
berbondong-bondong keluar berniaga?
Mengapa
tidak ada pesan-pesan menentang keangkuhan industri-industri kapitalis? Mengapa
pesan-pesan agama hanya berlingkar kepada soal aurat, solat-atau tidak peniaga
kecil dan lebih teruk mereka-mereka ini (peniaga- peniaga kecil yang berpotensi
besar tertiarap apabla dihembus ombak ekonomi yang berpihak kepada kaum pemodal
yang lebih besar) dianggap sebagai tidak taat kepada tuhan!
Masyarakat
perlu menjad lebih kritis dalam soal ini. Kita tidak menolak para peniaga di
bazar Ramadhan selagi mana mereka berlaku jujur kepada hasil-hasil jualan
mereka. Yang mesti ditolak ialah idea konsumerisme, budaya pasar yang menyerang
lebih kuat selama Ramadhan muncul.
Situasi
ini semestinya tidak terlepas dari perkembangan kapitalisme lanjut sebagai
bentuk paling asasi di dalam sistem ekonomi kapitalis yang menempatkan proses
membeli sebagai martabat paling teratas dalam aturan hidup kelas masyarakat.
Menjelang
Ramadhan, masyarakat beragama Islam dilihat sebagai konsumer yang paling ideal
untuk merancakkan keuntungan bisnis. Bisnis-perniagaan yang sedang kita
bicarakan ini tidak tertumpu semata kepada penjualan ‘ayam percik’, ‘popiah’ di
bazar Ramadhan malah kita sedang bicarakan produk-produk yang lantas dibalut
relijius seperti hiburan ; drama-drama petang sebelum berbuka puasa yang bersangkutan
dengan terma-terma agama, muzik-muzik yang sebelum ini berirama leleh
cinta-patah hati pantas menukar iramanya kepada yang lebih dekat kepada tuhan
bermatlamatkan bisnis. Tentu saja barangan seperti pakaian juga terkesan dengan
lambakan ‘pakaian-pakaian suci’ ‘pakaian sunnah’ dijual di merata-rata.
Ramadhan,
walau sakit untuk diakui ia adalah bulan bisnis. Bulan yang didera idea
pasaran, demi sebuah keuntungan bisnis, sebuah komoditi yang rugi besar jika
tidak dimanfaatkan. Keberkatannya bukan lagi dirasai tentang pengalaman
berpuasa dan kesan-kesannya kepada kondisi sosial-ekonomi dan politik, tetapi
ia adalah satu festival. Dari awal jam bersahur sehingga laungan azan bergema
di waktu senja, pergerakan proses konsumsi berjalan tanpa lelah demi satu
permintaan kitaran sistem ekonomi.
Pelbagai
bisnis dijalankan, dari produk yang dibeli untuk pemakaian diatas kepala,
kain-kain yang membalut tubuh, lambakan makanan di bazar, makanan “sunnah” yang
diimpot, tayangan-tayangan drama, ceramah-ceramah di media elektronik - kesemua
ini satu keniscayaan bahawa puasa masyarakat itu seolah tidak cukup sempurna,
sekiranya mereka tidak menjalankan ritual konsumsi.
Ini
merupakan sebuah kenyataan. Masyarakat sudah digelapkkan matanya; membeli
barangan yang tidak lagi sebagai keperluan tetapi diarahkan kepada satu
penciptaan yang atifisial. Terima kasih kepada perkembangan kapitalisme global
yang sudah lama melarut dalam lapangan bulan yang sepatutnya menjadi bulan
resistensi kepada ketidakadilan yang berlaku.
Siapa pun
tidak sedar bahawa kemajuan kapitalisme ini membuahkan kebrutalan selama ia
membiak dalam struktur hidup masyarakat. Ia menempatkan kemanusiaan di bawah
barang milik. Seperti yang dinyatakan Errich Fromm “ Benda tidak memiliki
dirinya, dan manusia yang telah menjadi benda (merujuk kepada komoditi pada
pasar tenaga pekerja) akan kehilangan dirinya ( ditulis didalam makalahnya he
Sane Society).
Dan Fromm,
walaupun seorang yang tidak pernah berbuasa disepanjang hidupnya barangkali
lebih terkedepan dari masyarakat yang menganggap bulan Ramadhan sebagai bulan
suci tetapi mereka rela melihat kesucian bulan ini dikontrol idea konsumerisme
seehinggakan mereka ditinggal jauh pesan-pesan sosial, kepedulian,
tanggungjawab sebagai seorang manusia kepada masyarakatnya.
Idea
konsumerisme menyibukkan masyarakat dengan mengisi ‘kekosongan’ diri mereka.
Mimpi-mimpi kebahagiaan, keberkatan dalam konteks bulan puasa ialah dengan
menagalirkan laju not-not ringgit untuk ditukar kepada barangan-barangan
berimejkan ‘sunnah’ dan ‘bertanda agama’.
Tentu
sahaja, kita tidak melawan untuk tidak menikmati tahap hidup yang lebih tinggi
atau memilik benda-benda material. Cuma idea konsumerisme (lagi-lagi di bulan
puasa) dianggap sebagai satu penyimpangan disebabkan ketidaketikaan kapitalisme
yang menciptakan ruang “alienasi” di kalangan masyarakat yang menghancurkan
pemahaman individu akan identiti, marbabat dan peribadinya ( dirujuk daripada
anarkis.org B.1.3 dalam bab Hieraki Nilai Macam Apa Yang Dibuat Kapitalisme)
Puasa
ialah suatu aksi langsung – satu protes kepada kemewahan yag mengakibatkan
sebahagian menikmati kekayaan dan sebahagian lain menikmati kemiskinan diatas platform
sistem kehidupan yang berat sebelah, anti-solidariti dan anti-kemanusiaan.
Puasa ialah proses kebersamaan, berpihak kepada kebenaran, meletakkan manusia
di dalam satu baris yang sama.
Dan puasa
bukan sekadar ritual bersahur dan kemudian berbuka, ianya relevan dengan
kehidupan masyarakat global yang semakin kompleks dan ngeri, supaya dipedulikan
dan diperjuangkan untuk melenyapkan ; peperangan, imperialisme, rasisme,
kapitalisme, ketidakadilan ekonomi dan seribu satu macam keserabutan yang
sedang melanda dunia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Jangan mesej gua nak pinjam duit pulak