Ahad, 5 Ogos 2018

MENGUPAYA DEMOKRASI YANG LEBIH RADIKAL

Sama ada abad kedua puluh satu adalah abad yang paling radikal atau abad yang paling reaksioner ... ianya sangat bergantung kepada jenis pergerakan sosial dan program berunsurkan radikal sosial untuk mencipta kekayaan teori, organisasi, dan politik yang telah terkumpul selama dua berabad-abad ... Arah yang kita pilih ... mungkin menentukan masa depan spesis kita untuk berabad-abad yang akan datang - Murray Bookchin, The Communalist Project (2002)

KATA Janet Biehl di dalam bukunya The Politics of Social Ecology - 

"Sistem kenegaraan telah mengerdilkan warga menjadi sekadar pembayar pajak, pemberi suara dan konstituen; seolah-olah mereka terlalu muda atau tidak berkemampuan untuk mengelola urusan-urusan publik mereka sendiri. Warga diharapkan berfungsi semata-mata secara pasif dan membiarkan para elit politik mencairkan jalan terbaik bagi mereka".

Menuju 100 hari janji kerajaan Pakatan Harapan yang bakal menjelang beberapa hari lagi nampaknya tidak begitu mencemaskan. Masyarakat, walaupun tidak menyatakan secara terang-terangan, namun keberadaan mereka di dalam atmosfera politik nasional membenarkan satu perkara paling pahit, yakni "yang paling penting Barisan Nasional dan Najib Razak dijatuhkan di Pilihanraya. Selebihnya, itu cerita lain"


Lucunya, dalam hal-hal membela nasib masyarakat seperti pemansuhan kadar tol, kesesakan lalu lintas dan kesan pencemaran terhadap alam sekitar, gaji minima yang dijanjikan, reformasi dalam sistem pendidikan, pemansuhan akata-akta dakronian (sekadar menyentuh beberapa perkara), hampir kesemuanya memerlukan pengkajian semula. 


Namun perkara-perkara melibatkan perlantikan Pengerusi syarikat-syarikat GLC seperti Khazanah, misalnya, tidak pula memerlukan pengkajian, bahkan urusan-urusan ini lebih mudah diputuskan berbanding urusan pembelaan masyarakat. 


Akhirnya kenyataan-kenyataan remeh seperti, " takkanlah lepas kahwin terus mengandung, " ini semua salah kerajaan lama", Terima kasih kerajaan lama kerana menyukarkan proses perubahan" dan "janji-janji kerajaan Pakatan memerlukan pengkajian semula memandangkan tiadanya kajian teliti ketika merangka manifesto" menceriakan suasana politik ala komentar Ahmad Maslan suatu ketika dahulu. 


Lalu, masyarakat, seperti kebiasaannya terpaksa menerima apa jua keputusan-keputusan yang dibuat kerajaan. 


Soalnya, selain redha, yang mereka mampu lakukan?

Bukankah disebabkan itu,di saat ini,kita mesti mempertanyakan keras; 


Apakah ini wajah sebenar demokrasi?

Mengapa di kala masyarakat ghairah bertempik demokrasi ; sebuah keniscayaan tentang 'kuasa rakyat' ketika mereka mencari arah perubahan melalui proses pilihanraya umum -  seringkali melihat demokrasi ala pilihanraya lima tahun jelas meminggirkan potensi, upaya dan kreativiti mereka dalam mengatur perubahan dalam struktur sosial, politik dan ekonominya?


Apakah demokrasi yang sebenarnya bermaksud, rakyat berhak memilih tuan baharu tetapi menyerahkan segala kekuasaan kepada mereka atau rakyat benar-benar berhak menentukan takdir mereka sendiri?

Dan sekiranya benar demokrasi ialah partisipasi aktif masyarakat mengumpul idea dan membuat keputusan secara kolektif, mengapa kini, yang memutuskan sesuatu dasar adalah sekumpulan kecil elit-elit yang memiliki kuasa mutlak?


Kita sebenarnya berada dalam kekecewaan yang paling dalam. 
Kita juga merasa terpinggir. Sekian lama kita menanggapi bahawa perubahan kerajaan ialah proses menyihatkan, warga global turut merasa perkara yang sama. 

Demokrasi, kata Wayne Price dalam eseinya 'Anarkisme Sebagai Bentuk Demokrasi Ekstrem' - merupakan suara teriakan dari orang-orang yang tertindas melawan elit penguasa - sebuah idea bahawa orang biasa harus berpartisipasi didalam, dan mengawal institusi yang membentuk masyarakat mereka.

Price, merupakan seorang anarkis yang sering memperdebatkan idea demokrasi samada ia sekadar sebuah instrumen digunakan untuk menjamin kelangsungan hayat politik elit atau ianya benar-benar memiliki upaya dalam memberdayakan potensi masyarakat.


Manakala di dalam eseinya yang bertajuk "Are Anarchism and Democracy Opposed?", Wayne mengkritik pendirian sesetengah anarkis yang menolak idea demokrasi secara total kerana hujah mereka bahawasanya demokrasi adalah perkataan universal yang kerapkali direncakan bagi membela kelangsungan kapitalis dan elit penguasa yang represif selain menganggap idea demokrasi tidak konsisten dengan konsep anarkisme.


Price menegaskan ada kesesuaian dalam demokrasi dalam konsep anarkisme. Salah satu poinnya ialah, dalam struktur hidup masyarakat yang beragam, apa lagi instrumen yang lebih relevan boleh digunakan untuk menentukan keputusan-keputusan yang berkaitan keperluan masyarakat selain dari proses pungutan suara?


Disebabkan itulah, Wayne dan para anarkis lain mempromosi masyarakat untuk bersama membina demokrasi langsung - sebuah idea di mana, masyarakat mengelola sendiri komuniti mereka melalui dewan-dewan yang ditubuhkan untuk menguruskan keperluan masyarakat.

Demokrasi yang lebih radikal, lebih ekstrem, barangkali adalah satu-satunya jawapan kepada masyarakat global.

Pasca Donald Trump dimartabat sebagai Presiden Amerika menyaksikan kira-kira 2.9 juta rakyat Amerika memprotes di seluruh kota-kota Amerika mengekspresikan penolakan mereka terhadap Trump kerana dasar-dasar rasisnya. 


Bagi Eleanor Finley, seorang aktivis Sosial Ekologi, protes dan demonstrasi massa mempunyai batasan yang sangt terhad walaupun ianya adalah satu cabang demokrasi. Baginya, lebih dari, masyarakat perlu mempelajari tentang pengendalian program yang lebih berkesan dalam menyuburkan amalan demokrasi.


Finley, di dalam artikelnya The New Municipal Movement mempromosi gerakan demokrasi langsung menyatakan gerak-gerakan munisipal di pekan-pekan kecil seperti di Jackson, Missisippi dan Washington. Kata Finley gerakan-gerakan seperti ini mampu mengartikulasikan idea-idea yang dianggap utopia untuk memperbaiki kondisi hidup masyarakat. 


Dia mengambil contoh Cooperation Jackson , sebuah inisiatif sivik yang berpusat di Missisippi digerakkan oleh anggota-anggota masyarakat tanpa penglibatan kelompok elit penguasa. Finley menulis tentang Cooperation Jackson - 'Di sebuah bandar di mana lebih daripada 85 peratus penduduk adalah masyarakat kulit hitam manakala 90 peratus kekayaan dipegang oleh orang kulit putih, Cooperation Jackson memupuk kuasa popular melalui pembangunan ekonomi partisipatif. Sepanjang dekad,Cooperation Jackson dan pendahulunya telah membentuk persekutuan koperasi milik pekerja dan inisiatif lain untuk pengeluaran demokratik dan ekologi. Pangkalan ekonomi ini kemudian dikaitkan dengan perhimpunan orang ramai, yang secara umumnya menentukan keutamaan program.



Menariknya, Cooperation Jackson terlibat dalam pemilihan dan pemerintahan daerah . Kelompok masyarakat secara organik akan berkeputusan untuk memilih idea-idea bagi memperbaharui kondisi ekonomi dan sosial mereka dengan lebih demokratik.

Setiap idea yang diputuskan dan proses impelementasi yang dikendalikan oleh wakil-wakil mereka akan dipantau dengan lebih dekat. Lebih banyak keputusan dibuat secara lokal, maka lebih sedikit yang dibuat secara sentral.

Masyarakat kini sedang terdesak memerlukan sebuah program yang berupaya merevolusikan aturan hidup yang kini kian memburuk kesan dari sistem ekonomi yang berkiblatkan kapital dan dasar-dasar sosial yang mengakibatkan kesenjangan sosial.

Tinggal lagi samada kita mahu bergerak ke hadapan, atau tetap mahu berdegil - mengamini bahawasanya orang-orang yang kononnya berdebat tentang untung nasib masyarakat di dalam dewan parlimen itu akan merubah warna kehidupan dengan idea-idea populis mereka!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jangan mesej gua nak pinjam duit pulak